Sindromul Struțo-Cămilei în antreprenoriat

Sau „eu pot să le fac pe toate și nu am nevoie de nimeni.”

Fii sincer cu tine și răspunde la întrebarea următoare: „De câte ori am intervenit eu, ca antreprenor, peste munca altui om, fie el colaborator sau angajat, crezând că ceea ce eu spun/ fac este mult mai bine decât ceea ce spune/ face persoana respectivă?”

De multe ori, așa-i?

Știi ce este „amuzant”? Că nici măcar nu ai ajutat, nici pe tine, nici pe persoana respectivă căreia „îi făceai treaba”. Din contră, eu numesc asta o gândire toxică atât pentru tine, cât și pentru angajații tăi, dar mai ales pentru business-ul tău.

Știu, ți se pare că sunt agresivă în cuvinte, că sunt propoziții prea reci, însă, ia-ți un timp de gândire, câteva minute măcar și o să vezi că am dreptate.

Și de ce spun asta?

În primul rând, pentru că vorbesc din experiențe personale. Când eram la începuturile mele în antreprenoriat nu aveam încredere în nimeni.

Credeam că nu poate face nimeni un lucru așa cum vreau eu să fie făcut, iar dacă îl făcea, aveam impresia că până nu mă implicam eu, nu avea să fie făcut așa cum trebuie. Când afacerea a început să crească și evident și numărul de colaboratori și angajați, a fost momentul în care mi-am dat seama că nu este deloc productiv ceea ce fac. Ajungeam de multe ori să mă stresez, să mă aglomerez și cel mai important să îmi las nerezolvate treburile care țineau de mine, antreprenorul, pentru că eu mai mereu eram îngrijorată de cum lucrează ceilalți.

„Dacă nu e bine? Daca e nevoie de mai multe detalii? Dacă nu iese așa cum imi imaginez eu și cum știu că este bine?”

În final, ajungeam să îi frustrez și pe colegi, și pe mine, dar riscam în același timp și să îmi periclitez singură imaginea brandului.

Atunci a fost momentul în care am pus stop!

Eu și tu, ca antreprenori, nu avem de ce să ne implicăm mai mult decât trebuie în bucățica altui om.

Gândește-te invers, dacă toate echipele tale ar veni să îți spună cum să îți faci treaba? Nu te-ai supăra? Nu te-ai enerva? Nu te-ai simți ciudat? Ba sigur că da. Exact așa se simt și ceilalți când tu vii efectiv peste ei ca să le faci treaba și ghici ce, în cel mai rău caz, nici nu o faci bine.

Și e normal asta. Am spus de foarte multe ori și o să continui să spun asta: tu ca antreprenor, nu știi să faci marketing, iar echipa de marketing nu știe să facă treaba ta de antreprenor. Tu ca antreprenor, nu trebuie să te implici în cadourile corporate mai mult decât a da un brief: când ai nevoie de cadouri, pentru cine, ce buget ai, câte bucăți și dacă ai ceva în minte, un cadou anume la care te-ai gândit, astfel încât experții în cadouri să îți poată da o ofertă exact pe ceea ce ai tu nevoie și pe ceea ce îți dorești. De ce?

Pentru că fiecare este expert pe bucățica lui. Fiecare are experiență pe domeniul lui. Iar tu să vii și să spui „așa e mai bine”, „cum spun eu este corect”, „hai în loc de termosuri să dăm tricouri” este foarte problematic.

Chiar vrei să îți asumi riscul ăsta? Sunt sigură că ai provocări mai mari și obiective mai bune pentru business-ul tău.

În al doilea rând, știu că este în sângele antreprenorului să se bage în bucățica altuia. Și chiar înțeleg lucrul ăsta, însă nu este ceva benefic.

Alege să te destresezi pentru că tu deja ai responsabilitățile tale pe care trebuie să le îndeplinești. Foarte multe multinaționale se lasă pe ultima sută de metri când vine vorba de alegerea cadourilor corporate pentru că nu se pot decide, se răzgândesc de multe ori, vor ceva ieftin sau vor ceva prea scump, nu acceptă ideile de la cei care asta fac zi de zi și nu vor să înțeleagă faptul că asta nu este treaba lor.

Și așa ajung să piardă timp și bani, dar se naște și frustrarea în angajați/ furnizori pentru că cineva se bagă peste bucățica lor.

Acesta este sindromul Struțo-Cămilei, când tu ca antreprenor vrei să faci de toate, te implici în toate și cu părere de rău, în final nu ai făcut nimic pentru că șansele să dai greș sunt foarte mari.

Toate acestea afectează chiar imaginea pe care brandul tău o are în piață pentru că tot ce nu este bine în interior, se răsfrânge în exterior, unde ceilalți (chiar și concurența) te pot vedea astfel:

  • Ai un complex de inferioritate și cauți mereu să te afirmi în fața oricui, oricând
  • Esti genul de antreprenor greu de mulțumit
  • Plătești o echipă specializată degeaba
  • Ai un ego extraordinar de mare
  • Nu ai încredere deloc în echipele tale

Sunt și cazuri în care antreprenorii chiar își doresc să se implice pentru că vor să arate că le pasă. Nimic greșit în asta. Însă, vino cu o idee, atât. Antrenează-ți această bucurie la scară mai mică, oferă celor apropiați, vezi ce spun ei, discută cu oameni care sunt pregătiți să facă asta în fiecare zi. Nu lua tu fiecare decizie și nu spune nu la tot ce nu vine din partea ta.

Vreau să se înțeleagă „tare și răspicat” faptul că acest articol l-am scris cu scopul de a ajuta, de a veni în întâmpinarea acestor probleme care știți bine că apar destul de frecvent. Sunt povestite, așa cum am spus mai sus, în primul rând din experiența personală. Adică și eu am fost acolo, și eu știu cum va simțiți voi ca antreprenori și tocmai de aceea am vrut să vă dau aceste sfaturi, să vă povestesc perspectiva mea.

Salvați acest articol, dragi antreprenori, și reveniți asupra lui de fiecare dată când valul vă prinde și vreți să faceți o struțo-cămilă.

Distribuie postarea:

Ai un subiect despre care vrei să scriu pe blog? Trimite-mi propunerea ta aici: hello@nadiavisan.ro

Articole asemănătoare

Vorbesc în fiecare zi cu destul de mulți oameni încât să văd faptul că în zilele noastre toată lumea se

Fiind de peste 20 ani antreprenor, am descoperit că succesul într-o afacere nu se măsoară doar în profit, ci și

Când pasiunea și experiența de brand se întâlnesc, magia apare. În acest episod special, am avut-o alături de mine pe

Care e super puterea ta? Ce vrei sa lasi mosternire prin munca pe care o faci? In al doilea episod

„Buna! Sunt Nadia, fata cu cadourile!” În primul episod al podcastului The Power of Gifts, pe numele său „De la

Newsletter

Abonându-te la newsletter-ul meu o să găsești mereu toate informațiile despre cadouri, despre arta de a dărui și despre modul în care poți transforma un simplu cadou într-o experiență de neuitat.

Îti multumesc pentru ca te-ai abonat la newsletter! Datele tale au fost trimise cu succes.

Nadia

Your brand experience Alchemist